Schiphol in de winter

De-icing
Als zich in de lucht een ijslaag op het vliegtuig vormt, bijvoorbeeld door hagel of sneeuw, kan dit gevaar opleveren voor het vliegtuig. Vooral de beweegbare vlakken voor en achter de vleugel zijn kwetsbaar, zoals de ‘flaps’ en de ‘spoilers’. In de winter worden vliegtuigen voordat ze vertrekken behandeld tegen ijsvorming. Dit heet ‘de-icing’ (ijsvrij maken) en ‘anti-icing’ (ijsvrij houden). Dit gebeurt met de stof glycol, op speciale de-icingplatformen vlakbij de startbanen. De de-icingvloeistof wordt over het vliegtuig heen gespoten. De glycol die van het vliegtuig druipt wordt daarna keurig opgevangen in een gesloten rioolsysteem en naar een reservoir gepompt.

De Sneeuwvloot
Voor het sneeuw en ijsvrij maken van de luchthaven heeft Schiphol veel verschillende voertuigen, de sneeuwvloot. Strooiers bestrijden de gladheid. De vliegtuigopstel-plaatsen worden sneeuwvrij gemaakt met voorspanbezems (vrachtwagens met grote bezems aan de voorkant) en ramphogs (shovels). Een indrukwekkende sneeuwvloot ontdoet de start- en landingsbanen van sneeuw.  Het vegen van een baan inclusief de opritten duurt ongeveer 40 minuten. Met de brede Polderbaan is men 60 minuten bezig. Als de sneeuwval heel extreem is, is het onmogelijk om alle banen sneeuwvrij te houden. In dat geval wordt minimaal een baan opengehouden.